
Jeg har ofte tænkt; en dag skal jeg have styr på Facebook-trafik i Google Analytics.
Den dag er nu kommet.
Efter lidt research er her en forklaring og en løsning, som du selv nemt kan sætte op, så din trafik fra Facebook fremad ser sådan ud.

Hvorfor deles trafikken fra Facebook i flere rækker i Google Analytics?
Facebook forsøger at gøre sit bedste for at beskytte deres brugere mod spam og skadeligt indhold. Til det har de et værktøj, der hedder Link Shim.
Hver gang en bruger klikker på et link, der fører væk fra Facebook, vil Facebook´s Link Shim system kontrollere URL’en i en stor international database for skadeligt indhold. Finder systemet noget i databasen, bliver brugeren præsenteret for en pop-up med en advarsel.
Finder systemet ikke noget i databasen, bliver brugeren sendt videre til den ønskede URL.
Så i bund og grund er det et rigtigt godt system, der beskytter os alle sammen.
Hvorfor m/lm/l.facebook.com
– m.facebook.com betyder at brugeren er kommet fra Facebook på en mobil enhed.
– lm.facebook.com betyder at brugeren er kommet fra Facebook via Link Shim på en mobil enhed.
– l.facebook.com betyder at brugeren er kommet fra Facebook via Link Shim på en computer.
Er det så en god idé, at samle disse i én række?
Ja – det er det.
Ved at samle trafikken fra Facebook i en række, er du fri for manuelt at lægge de mange rækker sammen. Du har stadig mulighed for at segmentere din Facebook-trafik, som du ønsker, for eksempel efter enheder.

Sådan samler du nemt selv trafikken fra Facebook i én række i Google Analytics
Til at kombinere trafikken fra Facebook bruges Google Analytics-filtre. Med Google Analytics-filtre har vi mulighed for at gøre noget ved dataene, inden de kommer ind i Google Analytics. Filtre i Google Analytics virker fra den dato, de sættes op, og frem i tiden. Det betyder, at data der i forvejen er i Google Analytics ikke bliver ændret – desværre.
NB: Vigtigt inden du opsætter filtre!
Filtre i Google Analytics kører, inden dataene når rapporterne i Google Analytics. Det betyder, at data der er ændret eller sorteret fra med filtre ikke kan tilføjes igen senere. Derfor anbefales det altid, at der er opsat flere visninger på en ejendom i Google Analytics.
Jeg opsætter normalt to visninger med det samme.
En der har al data uden nogen filtre. Den kalder jeg “Raw” eller “Uden filtre”. Derefter opsætter jeg en visning, der hedder “Rapport”. Det er på visningen “Rapport” jeg så tilføjer mine filtre.
Step-by-step guide til at kombinere din Facebook trafik
1. Åben Administrator i bunden til venstre

2. Naviger til filtre under den ønskede visning

3. Tilføj filter
For at kunne tilføje et nyt filter, skal din Google Analytics-bruger have rettighed til at redigere.

4. Indstil det nye filter
4.1 Vælg hvordan filteret skal anvendes på visningen: Opret nyt filter
4.2 Filternavn: Angiv et retvisende navn for eksempel: Sammenlægning af Facebook-trafik
4.3 Filtertype: Tilpasset
4.4 Filtertype-kategori: Søg og erstat
4.5 Filterfelt: Kampagnekilde

5. Udfyld, find og erstat felterne
5.1 Søgestreng: ^.*facebook.com$
5.2 Udskift streng: facebook.com

6. Klik Gem

Det var faktisk det – filteret er nu opsat på visningen.
Da jeg satte mit filter op, kunne jeg se ændringen dagen efter. Igen – husk at filtre i Google Analytics kun virker fremad.