Fjern fbclid i Google Analytics

Du har måske lagt mærke til et relativt nyt url parameter i din rapport for besøgte sider.

Hvad er fbclid

Du har måske lagt mærke til et relativt nyt url parameter i din rapport for besøgte sider i Google Analytics. Mange af de rene url’er har fået en ekstra endelse, der starter med fbclid. Facebook tilføjer fbclid, som betyder Facebook Click Identifier, til alle udgående links fra deres site. Så når du deler et link til din hjemmeside og en bruger klikker på det, tilføjes fbclid automatisk til linket.

fbclid skaber støj i Google Analytics

Det nye Facebook parameter gør som sådan ikke noget for din trafik, men det skaber en del støj i dine Google Analytics rapporter. Når du ser på besøgte sider i Google Analytics, bliver du sikkert mødt af noget, der minder om nedenstående billede.

Med det nye parameter kan det være svært at identificere den trafikmængde en given sider har fået. Det er mere optimalt for dig, hvis du får din rapport til at se sådan ud:

Der er heldigvis en hurtig og simpel løsning på dette.

Sådan fjerner du fbclid i Google Analytics

1. Klik på “Administrator” i bunden til venstre.

2. Klik på “Indstillinger for visning”

3. Find feltet der hedder “Ekskluder forespørgselsparametre for webadresse”
3.1. I feltet skriver du: fbclid

4. Klik “Gem” i bunden.

Der skal ikke mere til. Som altid i Google Analytics påvirker ændringer ikke data tilbage i tiden. Så du kan desværre ikke ændre den data, der i forvejen er i rapporterne.